dimarts, 8 de juny del 2010

"Si decido quedarme" de Gayle Forman

Vaig comprar aquest llibre en una escapada a un fnac barceloní durant la darrera meva visita a la Ciutat Comtal. Em va cridar l’atenció el títol i també l’argument: la història d’una jove que, de cop i volta ha de prendre una decisió molt important per ella mateixa. I tan important: ha de decidir si vol morir o continuar vivint.

Ja he llegit un parell d’històries de joves adolescents que estant contades o bé directament des del més enllà (com ja vaig contar aquí) o, com aquesta, en la que la protagonista es troba a mig camí. Totes m’han agradat molt perquè malgrat podrien caure fàcilment en el tòpic tristó i lacrimògen, fan més bé el contrari: són històries positives, en les quals la part negativa (la mort o la quasi mort) és simplement un punt de partida per contar una història senzilla, amena i que irradia sensibilitat (sense caure en el sentimentalisme) pels quatre costats.

M’ha agradat molt la sorpresa que mostra la protagonista quan, en cuidats intensius, en el límit de la vida i la mort se n’adona que tot depèn d’ella mateixa, si es queda o si se’n va. Quan veu que per molt de metges, infermeres, tractaments i medicaments que l’envoltin, la seva vida depèn única i exclusivament d’ella mateixa. I també la filosofia del llibre (alerta, spoiler!): passi lo que passi, siguin quines siguin les situacions que ens envolten, la vida és sempre un regal.