dijous, 14 de gener del 2010

Sobre el canvi climàtic

Qui no ha sentit parlar encara del canvi climàtic?

En la nostra societat, la majoria de les coses van per modes: la roba, les joguines, la literatura, la música, la decoració, la cuina,... fins i tot la ciència.

I, és clar, ara mateix el canvi climàtic està de moda.

I a jo, en general, les coses que estan de moda no m’agraden massa. Més que res per dur la contrària.

Amb això no vull dir que cregui o deixi de creure en el canvi climàtic. És un tema del qual no tinc una clara opinió formada. Hi ha coses que em crec. D’altres no. Per això no m’agrada pronunciar-me sobre el canvi climàtic. El que sí que tinc clar és que no m’agrada que avui, al món científic, si no parles de canvi climàtic, no ets ningú.

A dia d’avui, si en un article científic escrius les paraules canvi climàtic, ho tens molt més fàcil per publicar que si no ho poses. És igual de què tracti l’article: de l’augment del nivell de la mar o de l’augment del preu del pa. Això és el de menys. Si ets capaç de relacionar qualsevol variable amb el canvi climàtic, ja està, article publicat!

Fa uns anys, tot era el forat de la capa d’ozó. Ara quasi ningú se’n recorda. Passarà el mateix amb el canvi climàtic d’aquí uns anys? No en tinc ni idea, jo diria que sí, però el que veig és que ara la tendència és que tot sigui canvi climàtic: el forat de la capa d’ozó, l’augment del nivell de la mar, l’acidificació dels oceans... Jo quasi diria que el nou nas de na Belen Esteban també es deu al canvi climàtic...

Repeteixo, no me’n vull burlar d’aquest tema, no vull que es prengui a broma una cosa que, o bé és molt seriosa o almenys ho podria ser. El que passa és que m’emprenya que tota la ciència que no inclou canvi climàtic no existeixi, que s’ignori, que a la premsa i als mitjans de comunicacions tot lo altre no sigui res (amb permís del grip A, és clar).

Aquest dies passats de fred espectacular, he sentit als mitjans de comunicació alguns científics dir que no es pot relacionar aquest fred amb el canvi climàtic i d’altres dient que aquest fred no fa més que confirmar el canvi climàtic. Com sempre, tot depèn de com se miri. En el submón científic en el qual me moc també es diuen moltes coses: des de científics que diuen que s’amaguen dades per no espantar a la població fins a científics que són acusats de manipular les dades per fer veure una situació més catastrofista que la real. No en tinc ni idea. El que sí que està clar és que d’aquí cent anys... tots calbs!

A la foto, la natura bufant fort, fa un parell de mesos a Màlaga.