divendres, 8 de gener del 2010

"La ternura de los lobos" de Steff Penney

És curiós com la meva relació amb aquest llibre ha anat canviant segon passaven els dies. No record ben bé perquè el vaig comprar, suposo que perquè el títol em va parèixer curiós i l’argument interessant. No sé perquè, malgrat la seva portada i que l’argument diu clarament que l’acció transcorre en un poblat fundat per pioners escocesos al nord-est de Canadà, em pensava que l’època era més actual. Repeteixo, no sé perquè se’n va passar això pel cap. Així, en un primer moment, la meva reacció va ser la sorpresa.

Al poc de començar a llegir-lo, me’n vaig comprar un altre llibre de temàtica totalment diferent (ciència-ficció) que, sincerament, en aquell moment me feia moltes ganes llegir, però degut a qualque tipus d’absurd sentit de responsabilitat, me’n vaig obligar a continuar amb aquest, mirant de tant en tant de reüll l’altre... Així, durant tota una sèrie de pàgines, em sentia entre culpable per voler llegir l’altre llibre (com si d’una mena d’infidelitat és tractés) i apàtica (com si ben bé estigués llegint aquest llibre per obligació i en un moment inapropiat).

En qualsevol cas, un dia, de cop i volta me’n vaig enganxar. Totalment. A la història, als personatges, a l’ambient, al paisatge, a tot! Llegia pàgines i pàgines quasi eufòricament, sense aturar-me de sorprendre de la complexitat dels seus personatges (tant principals com secundaris), de la sincronia d’una història on hi ha de tot (suspens, intriga, amor, odi, passió),de la descripció d’uns ambients i paisatges gèlids però a la vegada càlids, fascinants. I, de cop i volta, el vaig acabar. Oh.

I, de què va aquest llibre que ha viatjat amb jo a Màlaga, Escòcia (Què curiós! Llegint a Escòcia un llibre sobre colons escocesos!) i Itàlia? Tot comença amb l’assassinat d’un habitant francès del poblat i la desaparició d’un jove. Aquest dos esdeveniments, relacionats o no, provoquen l’aparició en el poble de tota una sèrie de persones amb diferents interessos en la resolució del crim. La senyora Ross, que no només ha trobat el cadàver sinó que a més és la mare del jove desaparegut, decideix també cercar-lo pel seu compte en la inhòspita i increïble natura canadenca. A partir d’aquí, tota la història, contada des de diferents punts de vista, mesclant present i passat, amb tota una sèrie de personatges amb diferents inquietuds i interessos personals o econòmics s’enllaça, embulla i desembulla com si no res, formant una novel·la interessant, amena, sorprenent i dolça i agra a parts iguals.