divendres, 9 de novembre del 2007

El tauró blanc a Mallorca

Ahir em varen convidar a l’estreno d’un documental sobre el tauró blanc (Carcharodon carcharias) a Mallorca, al Palma Aquarium. Es diu “Mallorca en busca del tiburón blanco”. Era la primera vegada que hi anava a l’aquarium i, com a primera impressió, l’edifici em va agradar bastant.

En la presentació del documental, hi havia un lleno absoluto (ja em va bé, sempre trobes qualque conegut), de fet en varen fer dues sessions, i la sala estava ben plena. Resumint, el documental tracta les cites sobre tauró blanc que s’han donat a Mallorca, basant-se sobretot en un treball publicat per Gabriel Morey et al. al 2003[1]. Hi havia una mica de tot, des d’intervencions de científics (el mateix Morey –de la DGPesca- i Federico Álvarez -director de l’IEO/COB-) fins a anècdotes de pescadors que qualque vegada s’han trobat una d’aquestes bestioles a les seves xarxes (per cert, encara no entenc perquè els varen fer xerrar en castellà, trob que va llevar expressivitat a les seves intervencions). També hi havia testimonis de pescadors submarins que contaven encontres amb altres tipus de taurons i fins i tot un que s’havia anat a Sud-àfrica a ficar-se dins una gàbia i veure taurons blancs de prop. No faltaven fotos, un vídeo ben antic i de mala qualitat, retalls de premsa i la (cutre) recreació de la desaparició d’un governador deguda a (suposadament) tintoreres. Ah, les úniques imatges de taurons vius no han estat rodades al Mediterrani, sinó a Sud-àfrica.

El documental no em va parèixer gens espectacular. El que més em va agradar varen ser les intervencions dels pescadors majors i científics, tota la resta em va semblar palla, però clar amb qualque cosa havien d’omplir els 45 minuts de peli. Com a tema, trob que pot tenir èxit perquè el tauró blanc sempre ha cridat l’atenció (o ho ha estat des de què Spielberg va fer la peli?) i hi ha molt de friki del tauró blanc repartit pel món. També està bé que la població en general s’enteri de que sí, hi ha taurons al Mediterrani!! Però... realment ens interessa que la gent sàpiga que pot haver (de fet, deu haver) taurons blancs nedant per les nostres aigües? Què opinarien els milers de turistes que arriben cada any a les nostres costes essent conscients d’això? En aquest sentit, el documental em va semblar molt ambigu: per una banda intentava deixar clar que els taurons, fins i tot els blancs, no són perillosos. Però per una altra, a algunes de les intervencions, les afegien un txatxàn-txatxàn massa spielbergiano. Apart, al final deixaven ben clar que és una espècie en perill d’extinció. Per tant, quines eren les intencions finals del documental? No em varen quedar gens clares. Com a eina de difusió científica és ben magre, com a difusió de coneixement sobre l’espècie tampoc no és espectacular. Per jo és només posar en imatges el que Morey et al. ja deien al seu article, que per cert, recoman. L’únic que vaig aprendre és que a Mallorca s’havia agafat el segon tauró blanc més gran del món (curiosament, el primer es va capturar també al Mediterrani, a Malta... qui torni dir que al Mediterrani no hi ha taurons... bé, me l´enviau i ja en xerrarem).
Una cosa molt interessant és que ens varen deixar fer una volta per l’aquari, almenys per una part: el Gran Blau, l’aquari més profund d’Europa. Jo no soc gens objectiva amb aquestes coses, m’encanten els aquaris i mirar peixos. Sí que em va parèixer molt gros i que hi havia molt pocs peixos (en varietat i abundància) però vaig gaudir mirant peixets, m’encanta! Deix qualque testimoni de la curta visita, en forma de foto i video. Esper tornar un altre dia i gaudir-ne més. (M’han comentat que potser en un futur permetin bussejar en aquest gran aquari... m’apunt!).

Resumint, fins als anys 70 es varen capturar taurons blancs a Mallorca i es continuen pescant molt de taurons cada any. Sí, això ja ho sabia... però almenys vaig veure l’aquari!


[1] The occurrence of white sharks, Carcharodon carcharias, around the Balearic Islands (western Mediterranean). (2003) Gabriel Morey, Martí Martínez, Enric Massutí and Joan Moranta. Environmental Biology of Fishes 68 (4): 425-432.
PS: He pujat un vídeo, però no sé perquè no surt...

Webs relacionades: