diumenge, 6 de juliol del 2008

Vell marí

Una de les notícies més sorprenents per jo en els darrers temps (amb permís del futbol) ha estat l’aparició d’un vellmarí (foca monje, monk seal, Monachus monachus) a la costa mallorquina.


Fa ja un bon grapat d’anys, nou concretament, vaig assistir a un curs anomenat “Jornades tècniques sobre fauna marina: cetacis, tortugues marines i vell marí”. No record massa coses d’aquell curs, sí que em va agradar molt, que vaig aprendre moltes coses interessants, de les quals ja he oblidat la majoria. Sí que record que em va cridar molt l’atenció que una bona part del curs estigués dedicada a una espècie, el vell marí, que ja no existia a la nostra mar. I també record que estava en perill d’extinció i que hi quedaven molt pocs exemplars en tota la Mediterrània. A més, vaig assistit a una taula rodona sobre les possibilitats de re-introduir el vell marí a les nostres aigües, cosa que si en aquell moment em pareixia de ciència ficció, amb el pas del temps cada vegada m’ha paregut més ficció que ciència. Malgrat pareixia que hi havia molt d’optimisme sobre aquest tema, més polític que científic, la falta d’un número elevat d’individus en altres àrees prevenia qualsevol possible aplicació d’aquesta idea. Per què, quin sentit té llevar individus de les petites colònies que queden i endur-los a una mar saturada de banyistes, pol·lució, barques, pescadors i submarinistes?

Aquest dies, ha caigut a les meves mans, no casualment, un llibre sobre les illes gregues en el que diu que queden uns 500 vells marins al món, dels quals uns 300 habiten a l’Egeu. D’on deu venir l’exemplar que pareix que s’ha instal·lat en aigües mallorquines? De les colònies gregues, marroquins o algerines? Diuen que ja fa dos mesos que està per aquí. Quant més aguantarà? Podrà sobreviure a la pressió de milers i milers d’ulls interessants en descobrir-la? Afortunadament, les modes passen i jo crec que, ja a dia d’avui, quasi ningú recorda la notícia de fa uns dies sobre l’aparició d’un vell marí en aigües balears (excepte frikis com jo!). No sé què passarà amb aquest pobre animaló, li desig el millor. És clar que m’agradaria que es quedà per aquí, però per què? Per sentir-nos feliços i orgullosos perquè un vell marí ha retornat? Per poder presumir de què tenim un vell marí a les nostres aigües? No ho sé, però ja fa dies que no s'ha fet cap avistament. Probablement ni tan sols està ja per les nostres aigües.

La foto la he treta d'internet.