dimarts, 16 de desembre del 2008

Drets d’autor: reflexions

Aquest dies, mentre revisava les proves d’impremta d’un article (científic), m’ha donat per pensar una mica sobre els drets d’autor i la violació que es fa d’ells quan es pirateja música o cinema per Internet.


Em resulta curiós perquè, a la vida “normal”, quan fas una feina, normalment se’t paga una vegada. Per exemple, te contracten per embolicar regals per Nadal a una tenda i et paguen. En canvi, al món de la música, el cinema i la literatura, tu graves, rodes o escrius qualque cosa, et paguen i després, cada vegada que qualcú vol gaudir de la teva cançó, pel·lícula o llibre, tornes a rebre més diners. Per jo és com si, en el exemple anterior, cadascú dels que reben el regalet embolicats haguessin també de pagar per això. O no? No és que estigui en contra dels drets d’autor, però crec que durant molt d’anys s’ha abusat molt del tema –més que del tema, de parlar del tema-. Per això els músics, actors i escriptors es poden fer milionaris i un que embolica regalets de Nadal no! És clar que la situació és molt més complexa: per gravar un disc has de pagar a l’estudi, fer una pel·lícula és molt car i alguns dels seus participants cobren drets d’autor (productors, alguna estrella) i altres no i de vegades alguns escriptors editen els seus llibres pagant-los els mateixos.


El cas totalment contrari i, per jo, més extrem de tot això és la publicació d’articles científics. Si ets científic i vols publicar no guanyes res, al contrari, de vegades has de pagar per publicar. No només això, sinó que tots els drets passen a la revista que, òbviament, sí que guanya diners en la seva distribució. Així que, com queda l’autor? Com una simple màquina de “fabricar” articles (freqüentment en el seu temps lliure), darrera els quals sol haver una gran despesa econòmica (sobre tot en el camp de la investigació marina, on mostrejar el que sigui es caríssim) que únicament es veu compensada per la felicitat de veure el teu article publicat en paper de revista “mono”. I jo em demano... perquè he de pagar diners si vull tenir una cançó de (posem per cas) Miguel Bosé si ell pot llegir els meus articles (en el remot cas que li interessessin) de forma gratuïta o bé pagant a tercers (la editorial que publica la revista)? És com si els diners que jo gasto en un CD de Miguel Bosé fossin a caure exclusivament en mans dels que han editat el CD i ell no guanyés ni un euro. És una mica trist això de ser científic, no? Òbviament, qui fa ciència sap que no es farà mai milionari però... no està el món una mica malament repartit?


A la foto, un petit pesquer sortint a la mar en una horabaixa de tardor a Georgioupoli (Creta), que no té res a veure però que m'ha fet sentir nostàlgia dels meus dies en altres mars illenques.

3 comentaris:

Anònim ha dit...

Reflexió d'una reflexió.
Quatre o cinc anys mínim per estudiar un instrument, centenars d'hores d'assajos, hores de'estudi per enregistrar, hores de disseny i maquetació del cd, pagar publicitat, llogar un local per fer la presentació del disc. Se'n venen 50 còpies,la resta són còpies d'ordinador o devallades d'internet. Si ets una persona creativa i vols no perdre doblers (ja no dic guanyar 2 euros) moralment no pots estar a favor de la pirateria.

illa ha dit...

Ei, anònim.
Gràcies pel teu comentari. No me mal interpretis, no estic a favor de la pirateria, simplement reflexionava perquè uns cobren drets d’autor i altres no. Trobo que tant la música com la literatura o el cinema s’han de pagar, però, perquè no també la ciència? Cinc anys de carrera universitària, un mínim de quatre anys més de doctorat (normalment bastant més), anys de fer feina en males condicions (hi ha molt de científics mileuristes de més de 40 anys), emigrar a altres països per tenir un sou digne, jornades de feina de més de 10 hores, vacances dedicades a anar a congressos, preparar projectes o escriure articles. I quan publiques un article o un llibre no només no guanyes un euro, sinó que el guanyen altres.
Jo, que em dedico professionalment a la ciència i esporàdicament a la música, sé que no em faré milionària ni amb una cosa ni amb l’altra. Però em crida l’atenció que el tema de la pirateria musical/cinematogràfica estigui a l’ordre del dia, però no hi ha cap tipus de discussió o reflexió pública sobre altres professions que, tal vegada, també mereixerien una mica d’atenció.

Anònim ha dit...

Heu comprat un CD verge? Benvinguts a la delinqüència, ja sou uns pirates d'acord amb l'SGAE.
Vos recoman que llegiu aquest enllaç, molt interessant: http://ningunterra.com/2007/03/20/9-cosas-que-deberias-saber-sobre-la-sgae/

Un altre dia vos contaré sa versió extensa. Val?
Sgt. Miquel fabioler