dijous, 13 de gener del 2011

"Una breve historia de casi todo" de Bill Bryson

Vaig conèixer l’existència d’aquest llibre per primera vegada fa quasi dos anys, en mig de la mar, quan un col·lega i amic l’estava llegint. Varis mesos després, en una ràpida visita a un fnac a Barcelona, vaig estar a punt de comprar-lo, perquè hi sentia molta curiositat. Al final, vaig acabar comprant altres llibres (un molt xulo, un altre genial i un altre que encara no he llegit) i posposant la compra d’aquest. L’any passat, de nou en mig de la mar i amb el cor alegre, el mateix col·lega i amic encara llegia aquest llibre (es veu que era el seu llibre “de campanyes”) i, quan el va acabar, allà a la mar, me’l va deixar.

Així que aquest és un llibre prestat.

Sincerament, em feia una mica de peresa llegir-lo: és un llibre llarg i no és una novel·la sinó un llibre de divulgació científica. Però ha estat un company increïble en els meus darrers viatges. Ha sortit viatger aquest llibre: Catalunya, Malta i Sicília. I m’ha enganxat. Totalment. Com ja em va passar amb el llibre de Calpurnia Tate, m’ha fet recordar-me de què és lo que m’agrada de la meva feina en particular i de la ciència en general.

Aquest llibre és, com bé diu el títol, una petita història de quasi tot. Començant per l’Univers i acabant amb els éssers humans com a espècie.

És un llibre que m’ha mostrat coses que no sabia, m’ha fet recordar coses que ja tenia oblidades i m’ha fet reflexionar sobre moltes coses: sobre el propi univers, sobre els misteris de la natura, sobre nosaltres mateixos com a espècie, sobre la importància del coneixement natural i sobre la (gran) necessitat de comunicar d’una forma clara i entretinguda els coneixements científics al món en general.

Un llibre que és un autèntic goig, tant pels que són científics com pels que no ho són.